Seututerveyskeskuksen uusi sähköinen ajanvarauspyyntö sujuvoittaa hoitoon pääsyä

Julkaistu 15.3.2017 klo 8.26

Keski-Suomen seututerveyskeskuksen kunnissa on otettu perinteisten yhteydenottotapojen ohelle käyttöön sähköinen ajanvarauspyyntö. Palvelun avulla kuntalaiset ohjataan entistä nopeammin ja sujuvammin oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin.

Seututerveyskeskuksen tavoitteena on tehdä oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin pääsystä kuntalaisille helpompaa, nopeampaa ja miellyttävämpää.

“Aikaisemmin vaivojaan on joutunut selostamaan useaan kertaan eri ammattilaisille: ensin puhelimessa, uudestaan vastaanotolla jne. Nyt tähän kulunut aika ja vaiva poistuu. Ammattilaisemme saavat ajanvarauspyynnöstä ensitiedot vaivasta ja hoidon kiireellisyydestä. Niiden avulla kuntalainen ohjataan suoraan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin”, kertoo seututerveyskeskuksen toimitusjohtaja Päivi Ylä-Kolu.

Palvelu myös tulkitsee hoidon kiireellisyyttä. Mikäli oireet viittaavat päivystyshoitoa vaativaan vaivaan, palvelu keskeyttää tietojen täyttämisen ja kertoo, mihin on otettava yhteyttä.

“Sekin helpottaa kuntalaisten elämää, että yhteydenoton voi tehdä itselle parhaiten sopivana ajankohtana, eikä puhelimessa tarvitse jonottaa. Sähköinen järjestelmä palvelee ympäri vuorokauden”, Ylä-Kolu kertoo.

Ajanvarauspyyntö tehdään osoitteessa www.seututk.fi. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Palvelu pyytää kertomaan oireiden sijainnin ja kuvaamaan niitä. Tiedot välittyvät seututerveyskeskuksen ammattilaisille. Kuntalaisiin ollaan yhteydessä ja heidät ohjataan oikeaan hoitoon viimeistään seuraavana arkipäivänä. Yhteydenotto tehdään puhelimitse tai Hyvis-viestillä.

Palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa Klinik Finland Oy. Sen tuottama sähköinen ajanvarauspyyntö on otettu käyttöön hyvin tuloksin mm. Peruspalvelukuntayhtymä Saarikassa. Vuoden 2017 aikana palvelu otetaan käyttöön useilla paikkakunnilla Suomessa.

 ”Ajanvaraus ja hoitoprosessin aloittaminen on ollut terveyskeskuspalveluiden pullonkaula. Kehittämämme palvelu on erinomainen esimerkki siitä, miten digitalisaation avulla voidaan tuottaa kuntalaisille parempia terveydenhoidon palveluita, antaa ammattilaisille enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen ja saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä”, sanoo Klinikin operatiivinen johtaja, LL Petteri Hirvonen.

Klinik Finland Oy

Klinik Finland Oy kehittää uuden aikakauden ratkaisuja terveyden hoitoon. Yrityksen taustalla on suomalaisia lääketieteen ammattilaisia, jotka haluavat tehdä terveyden ylläpidosta ja sairauden hoidosta helpompaa sekä uudistaa koko alaa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Klinikin asiakkaina on yli 900 yksityistä ja julkista terveydenhuollon toimipistettä ja palveluntuottajaa.