Nilkan nivelsidevamman akuuttihoito

 

Nilkkatuen (Aircast) käyttö

Aircastin tarkoituksena on tukea nilkkaa nivelsidevamman jälkeen ja ehkäistä lisävammoja rajoittamalla nilkan sivuttaisliikkuvuutta. Käyttö on jalkeilla ollessa, ei yöaikaan. Tuen käyttöaika on 3- 6 vkoa tai kunnes nilkka on kivuton. Käytä aina ihon ja tuen välissä sukkaa.

 

Pukemisohjeet:

  • Pue jalkaan sukka
  • Aseta tuen kantapäälapun pyöreä reuna kantapään alle
  • Säädä kantapäälapun leveys. Kantapäälapun tulee olla tarpeeksi kapealla, jotta tuki kohdistuu nilkan ympärille
  • Kohdista tuen reunat nilkan kanssa
  • Purista tuen reunoja yhteen yhdellä kädellä
  • Kiristä hihnat alhaalta ylöspäin toisella kädellä
  • Pue jalkaan nauhallinen kenkä tai lenkkitossu
  • Kiristä niin, että tuki tuntuu mukavalta

 

Aircast- tuen hoito

Koko nilkkatuki voidaan pestä haaleassa vedessä miedolla saippualla käsin. Kantapäälapun voi pestä myös pesukoneessa.

 

HUOM! Aircast ei sovellu aktiivisille liikkujille/urheilijoille akuuttivaiheen jälkeen, sillä se ei anna riittävästi tukea monipuoliseen liikkumiseen. Suosituksena on hankkia aktiiviliikkujan nilkkatuki. Urheilijoilla on suositeltavaa nilkkatuen käyttö aina 12 viikkoon asti lajikohtaisissa harjoitteissa.

 

Kylmähoitoa on syytä toteuttaa useasti päivässä 15-20 min. kerrallaan. Kylmähoidossa on tärkeä käyttää kylmäpakkausta kylmävoiteen sijaan. Iho on syytä suojata paleltumiselta kylmähoidon aikana. Kohoasento on suositeltavaa turvotuksen hoitamiseksi. Nilkan tulee olla sydämen yläpuolella.

 

Akuuttivaiheessa varaaminen on sallittua kivun sallimissa rajoissa kyynärsauvoihin tukeutuen tai ilman tukea, jos se onnistuu. Jos varaaminen aiheuttaa alkuvaiheessa kipua, aloita painon siirtäminen vaurioituneelle jalalle 3. päivästä alkaen. Käytä tukena sauvoja, pöytää tai tuolin selkänojaa. Tee päivittäin, 2 x päivässä ja 20 toistoa, kunnes varaus onnistuu ilman tukea.

undefined Kuva: http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/pilli/duo99828x.pdf

KOTIHARJOITUSOHJEITA; kivun sallimissa rajoissa voi aloittaa heti. Tee 15 -20 toistoa useasti päivässä.

  1. Ojenna ja koukista nilkkaa niin paljon kuin mahdollista ilman painovarausta. Voit asettaa kantapäät esim. sängyn päädyn yli, jolloin liikuttelu on helpompaa. Jatka harjoitusta, kunnes liikelaajuus vammapuolella saavuttaa terveen puolen.

          undefined

 

       2. Pumppaa nilkkaa kuminauhavastusta vasten, näin saat aktivoitua pohjelihaksistoa ja lisättyä

           verenkiertoa paikallisesti. Yhdessä sarjassa voit tehdä 20-30 liikettä. Lievää väsymystä saa tuntua

           pohkeessa sarjan lopulla. Tee päivässä sarjoja 2-5 kivun mukaan.

           undefined

      3. Aktivoi ja vahvista säären etualueen lihaksia vetämällä nilkkaa koukkuun kuminauhavastusta vastaan.

          Yhdessä sarjassa voit tehdä 20-30 liikettä. Lievää lihasväsymystä saa tuntua säären etupuolella sarjan  

          lopussa. Tee päivässä sarjoja 2-5 kivun mukaan.

          undefined

 

      4. Varpaillenousut istuen. Keinuttele jalkaterää kantapäältä varpaille ja varpaat ulos tai päinvastoin.

          Toistoja saa tulla useita kymmeniä päivässä. Lisääntyvää kipua  ja / tai turvotusta ei saa tulla liikkeen

          aikana tai sen jälkeen.

          undefined

 

Suosituksena on fysioterapeutin tai lääkärin (jos lääkäri ohjeistanut) kontrolli n. 3 viikon kohdalla tapahtuneesta. Muistakaa varata aika oman terveyskeskuksenne fysioterapiaan riittävän ajoissa.